Administratie publica

Modernizarea Căii Dacia, din nou în pericol?

Lucrari Calea DaciaScandalul izbucnit în urma auditului efectuat de Comisia Europeană la investiţiile din trei judeţe, care se derulează cu finanţare prin Programul Operaţional Regional – Axa Prioritară 2, ar putea afecta şi Câmpina. Şi asta pentru că, modernizarea Căii Dacia, lucrarea de 6 milioane de euro, se desfăşoară tocmai prin acest program. Iar Comisia Europeană a anunţat întreruperea plăţilor până când Guvernul României va remedia deficienţele constatate de inspectorii UE la investiţiile din Teleorman, Ilfov şi Buzău. Plăţile vor fi întrerupte (nu sistate) în toată ţara, iar acest lucru ar putea duce la întârzierea lucrărilor.  

Teleorman, Ilfov şi Buzău, judeţele unde s-au descoperit nereguli la achiziţiile publice
Auditul Comisiei Europene a fost efectuat la începutul lunii aprilie şi a vizat patru proiecte finanţate în cadrul Axei 2 – Îmbunătăţirea infrastructurii regionale şi locale de transport a Programului Operaţional Regional. Este vorba despre:
– reabilitarea DJ 701 în judeţul Teleorman (la limita cu Dâmboviţa)
– reabilitare DJ 506 Cervenia-Vităneşti-Băbăiţa, judeţul Teleorman
– modernizarea sistemului rutier pe DJ 101B, DN 1 Snagov- Gruiu, judeţul Ilfov
– modernizarea infrastructurii de acces la zonele turistice din judeţul Buzău
După cum reiese din comunicatul de presă emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, la aceste investiţii, Comisia Europeană a constatat deficienţe la sistemul de achiziţii publice. Mai exact, utilizarea unor criterii de selecţie discriminatorii de către autorităţile contractante în selecţia constructorilor, folosirea nejustificată a procedurii accelerate şi lucrări suplimentare contractate ca lucrări similare.
Ca urmare a acestor deficienţe, Comisia Europeană a comunicat Guvernului României că întrerupe plăţile pentru toate lucrările din ţară, care se derulează cu bani prin Axa 2. Şi sunt 124 de astfel de investiţii, la nivel naţional, dintre care unele sunt în curs de execuţie în Prahova. 

Patru investiţii din Prahova ar putea avea de suferit din cauza întreruperii plăţilor
Calea Dacia proiectÎn judeţul nostru, prin POR – Axa 2 sunt finanţate următoarele investiţii:
– Modernizare Calea Dacia din Câmpina („bretelele” de acces în şi din DN1, foto), lucrare în valoare de 25,47 milioane lei
– Reabilitarea şi modernizarea străzilor din Breaza – 38,75 milioane lei
– Reabilitarea şi modernizarea străzilor din Mizil – 8,78 milioane lei
– Reabilitarea DJ 101 G Tătărani-Brazi-Şirna-Hăbud-Crivăţu, lucrare în valoare de 38,4 milioane lei
Comisia Europeană a cerut autorităţilor române să verifice toate contractele de lucrări încheiate în ţară de beneficiarii Axei 2. Această verificare se va desfăşura în perioada iulie-august 2011. Ulterior, autorităţile române vor transmite Comisiei Europene concluziile verificărilor şi propuneri de acţiune. Reprezentanţii Comisiei Europene anunţă, printr-un comunicat de presă, că este vorba despre o întrerupere a finanţării şi nu sistarea acesteia. O întrerupere care, totuşi, ar putea duce la întârzierea lucrărilor. Deocamdată, Guvernul nu a comunicat nimic oficial în teritoriu cu privire la lucrările aflate în derulare. Dar autorităţile locale sunt îngrijorate de posibila întârziere a plăţilor şi, implicit, a excutării lucrărilor. 

Modernizarea Căii Dacia pare o investiţie urmărită de ghinion
Să ne amintim că proiectul a fost realizat de Primăria Câmpina şi depus pentru aprobare încă din vara 2008. Un an mai târziu se obţinea finanţarea europeană, iar în septembrie 2009 se semna contractul de finanţare. În noiembrie a aceluiaşi an, avea loc licitaţia pentru execuţia lucrării. O licitaţie câştigată de Cast Băneşti şi contestată de ceilalţi participanţi. S-a ajuns în instanţă, unde prin sentinţă definitivă şi irevocabilă, pronunţată în februarie 2010, firma Cast a avut câştig de cauză. Apoi au apărut alte probleme. Ministerul Finanţelor şi cel al Dezvoltării Regionale cu privire la unele cheltuieli eligibile incluse în proiect (iluminatul public de pe „bretelele” rutiere) şi asta a dus la o nouă întârziere a demarării investiţiei. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat abia în decembrie 2010 şi s-a lucrat în funcţie de… vreme. În prezent, lucrările sunt executate în proporţie de 40%. Au fost turnate structurile de fundare şi se lucrează la turnarea stâlpilor de susţinere.

Leave A Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *