Social

Pentru obţinerea acreditării, spitalele câmpinene trebuie să plătescă 240 lei/pat. Adică sute de milioane de lei vechi. Pentru ce? Pentru cine?

Spitale-CampinaPrintr-un ordin emis în 2011 şi reactualizat săptămâna trecută de preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, fiecare spital trebuie să achite o taxă de acreditare de 4 lei/pat/lună, pentru un ciclu de acreditare de cinci ani, ceea ce înseamnă 240 lei/pat pentru perioada 2011-2015. În contul acestor bani, o comisie specială evaluează fiecare spital şi întocmeşte un raport de evaluare pe baza căruia se acordă acreditarea. Spitalul Municipal Câmpina a fost evaluat la sfârşitul anului trecut şi a plătit o taxă de… 72.480 lei, iar Spitalul Voila este programat pentru evaluare în trimestrul al IV-lea al acestui an şi va trebui să achite o taxă de 122.400 lei.

Taxa de acreditare se plăteşte într-o singură tranşă
Conform Ordinului 342 al preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, publicat în Monitorul Oficial din 12 ianuarie 2012, un spital nu va fi evaluat dacă nu plăteşte taxa de acreditare. Lipsa evaluării conduce automat la neacordarea acreditării, iar fără acreditare, o unitate spitalicească riscă să piardă finanţarea de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Lucrurile par logice. Mai puţin cuantumul taxei de acreditare, considerat uriaş de către rerezentanţii spitalelor şi de administraţiile locale sau judeţene, de care aparţin unităţile spitaliceşti. Este vorba, totuşi, de peste 700 milioane lei vechi, în cazul Spitalului Municipal (care are 302 paturi) şi peste 1,2 miliarde lei vechi în cazul Spitalului Voila (care are 510 paturi). Asta, numai la Câmpina. Taxa de acreditare nu poate fi plătită eşalonat, ci într-o singură tranşă. Abia după confirmarea plăţii se poate face evaluarea.
La nivel naţional, sunt înscrise pentru evaluare 467 spitale, dintre care 74 private. Până acum, au fost evaluate câteva unităţi, însă nu s-a emis raportul final de evaluare şi, implicit, acreditarea. Evaluarea are în vedere nu mai puţin de 1.900 de indicatori pe care un spital trebuie să-i respecte. Evaluarea nu are legătură cu clasificarea spitalelor, stabilită de Ministerul Sănătăţii, şi atestă calitatea serviciilor, nu numărul specializărilor din fiecare spital. În cazul în care sunt depistate nereguli, comisia de evaluare acordă o perioadă de graţie, apoi reevaluează unitatea. Acreditarea e valabilă cinci ani, după care urmează un nou proces de evaluare.

Şi totuşi, de ce o taxă atât de mare?!
„Nivelul taxei va garanta că evaluatorii vor da dovadă de performanţă şi integritate”, se precizează într-un comunicat de presă postat pe site-ul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. Banii încasaţi din taxa de acreditare sunt folosiţi pentru acoperirea cheltuielilor şi indemnizaţiei membrilor comisiilor care se deplasează în teritoriu pentru a face evaluarea. O astfel de comisie are între trei şi şapte membri, indemnizaţiile lor ajungând până la 8.000 – 10.000 lei/persoană. Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este o structură care funcţionează în subordinea Agenţiei Naţionale pentru Calitate şi Informaţie în Sănătate (ANCIS). Această comisie funcţionează cu 30 de angajaţi, opt dintre ei provenind de la Cancelaria primului ministru.

Leave A Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *