Recent s-au împlinit patru luni de la cumplitul accident de pe DN1 în urma căruia şi-au pierdut viaţa cinci câmpineni. A fost o tragedie care ne-a marcat pe toţi pentru că ne-am gândit cu groază că oricare dintre noi puteam fi în locul lor. Cu siguranţă vă amintiţi de „Protestul în negru”, din centrul Câmpinei, la care peste 2.000 de persoane le-au adus un ultim omagiu celor cinci victime şi au cerut public Companiei Naţionale de Drumuri să ia măsuri pentru siguranţa circulaţiei pe DN1. Haideţi, pentru un moment, să ne amintim acum, împreună, de cei cinci câmpineni ucişi pe „şoseaua morţii”: Robertino Gherghelaş (44 ani), Florin Cioroba (44 ani), Eduard Cioroba (11 ani), Nicoleta Mocanu (38 ani) şi Elena Buldan (19 ani). Dumnezeu să-i odihnească în pace!
Au trecut, aşadar, patru luni de la moartea lor. Patru luni în care, însă, nu s-a schimbat nimic în ceea ce priveşte circulaţia pe DN1. Nu s-a întâmplat nimic bun, nu s-a luat nici o măsură de siguranţă! Nu s-a montat nici măcar un separator de sens, nu s-a montat nici măcar un parapet de protecţie pe „curbele morţii” de la Posada, ba au mai dispărut şi limitatoarele de înălţime de la Azuga şi nu s-a pus măcar o lumină la sensurile giratorii importante. Nu învăţăm nimic din tragediile de pe DN1…
Reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Drumurilor Naţionale spun întotdeauna, indiferent din ce direcţie vine întrebarea, că montarea separatoarelor de sens reprezintă o prioritate, dar dincolo de vorbe nu există nimic. Iată răspunsul dat de Cristian Andrei, directorul general adjunct al CNADNR, la sfârşitul anului trecut, la o şedinţă pe tema circulaţiei pe DN1, convocată la Prefectura Prahova: „Preocuparea de a monta aceşti parapeţi a fost în permanenţă. Ca dovadă, noi avem amplasaţi la această oră parapeţi de beton tip New Jersey până la kilometrul 70 pe DN1. Suntem în proceduri pentru a continua montarea acestor parapeţi. Din păcate, îi montăm în funcţie de disponibilităţile financiare. La această oră avem un contract în fază de aprobare la Autoritatea Naţională de Reglementare a Achiziţiilor, care urmează să fie semnat undeva la sfârşitul anului. Deci anul viitor urmează să continuăm montarea parapeţilor. Ca prioritate, luăm în considerare să-i amplasăm pe DN1, dar vreau să precizez că şi în ţară mai avem aproximativ 1.000 de kilometri de drumuri naţionale cu patru benzi de circulaţie unde este necesar să montăm acest tip de parapeţi. Am început pe sectoare limitate, dar vom continua această politică în anii viitori, pentru siguranţa circulaţiei”.
Da, la sfârşitul anului trecut, se pregătea o licitaţie pentru achiziţionarea de separatoare de sens. Dar după cum a anunţat CNADNR, s-a primit o singură ofertă considerată inacceptabilă şi care a fost respinsă. Luna trecută, ofertantul a contestat decizia la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, iar acum se aşteaptă un punct de vedere al acestui organism. Care nu se ştie când va veni. Apoi, se mai aşteaptă un punct de vedere (favorabil sau nu) de la Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice, în funcţie de care CNADNR poate relua licitaţia pentru separatoarele de sens. Cu alte cuvinte, aşteptăm şi tot aşteptăm, nu se ştie până când şi nici câţi oameni mai trebuie să moară pe DN1 pentru ca aceste instituţii, ale statului român, să reacţioneze mai repede şi eficient. În acest moment nu se ştie când se va putea relua licitaţia, acesta este singurul lucru cert pe care CNADNR ni-l poate spune. Că nu se ştie când…
Să nu credeţi, însă, că CNANDR nu este interesată de siguranţa circulaţiei pe drumurile naţionale. Pe site-ul instituţiei există o rubrică „Siguranţa circulaţiei”, unde ni se explică detaliat măsurile luate pentru îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie. Dacă aveţi timp şi răbdare, citiţi pentru că e chiar interesant. Dacă subiectul n-ar fi atât de important şi grav, probabil că ne-am amuza de tot ce scrie acolo. Dar aşa…
Am vazut pe pagina de facebook a deputatului Guran cum ca saptamana viitoare l-a chemat in comisia de abuzuri a parlamentului pe directorul CNDNR cu privire la separatoarele de pe DN1.
Doamne, au trecut deja 4 luni? Dumnezeu sa-i odihneasca in pace!
Le platim atatia bani la nemernicii astia degeaba , ca se poarta de parca ne face o favoare sa puna parapeti. Orice ai cere la o institutie a statului romanesc e la fel , ii deranjezi ca indraznesti sa ceri ceva ce se face si asa din banii tai nu ai lor.
Mai e o problema, dn1 arata din ce in ce mai rau. E cel mai important drum spre capitala si are o multime de gropi iar acolo unde au peticit e si mai groaznic ca iti sare masina in sus. Compania asta e inconstienta sar ministerul transporturilor ce face? Nu cred ca exista ministru sau parlamentar in tara asta care sa nu mearga pe dn1 spre munte sau invers si cu toate astea nimeni nu face nimic. Indiferenta totala ca sa nu spun nesimtire
DACA LE MUREA COPIII LOR FITI SIGURI CA ERAU DEJA MONTATE SEPARATOARELE, DAR AU ALTE PROIECTE MAI IMPORTANTE DE UNDE SA POATA CIUGULI IAR NOI RAMANEM CU DUREREA-N SUFLETE SI NE PLANGEM MORTII . SA VA FIE RUSINE . OBSERVAM PE ZI CE TRECE SI TIMPUL IMI VA DA DREPTATE , CA INDIFERENT CINE VINE LA PUTERE NI INTERESEAZA DE PROBLEMELE REALE ALE MAJORITATII , CI DE INTERESUL PERSONAL .
Banii nostri se duc in buzunarele lor, asta apropo de serialul vostru cu Calea Dacia. Raman putini care sa se intoarca la noi pentru un separator de sens sau o asfaltare facuta ca lumea. Hotii astia ne-au luat tara cu tot cu noi, ramanem niste furnici care din pacate muncim pentru musuroaiele lor mari, tot mai mari.
ai dreptate Maria
Plang si acum pentru ei dar ma bucur ca nu au fost uitati, ca inca mai scrieti despre acest subiect al sigurantei pe drumul national si ca mai sunt oameni pentru care nu a murit speranta. Dumnezeu sa odihneasca in pace cele cinci suflete nevinovate si sa le dea multa minte celor care pot face ceva pe acest drum nebunesc.
Ce separatoare ? nu sunt in stare sa astupe craterele de pe DN1 … ne gandim departe